Мета:
- формувати в учнів розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави;
- сприятиусвідомленню учнями унікальної сутності природи людини;
- розвивати навички самопізнання; виховувати самоповагу і повагу до інших людей;
- формувати активну громадянську позицію;
- сприяти усвідомленню учнями спільності інтересів усіх громадян держави в розбудові України, необхідності інтелектуального, творчого та фізичного розвитку кожної особистості задля розквіту держави в цілому;
- формувати міжнаціональну толерантність.
Обладнання:
- Державні символи України та символи Херсонської області, Іванівського району;
- Український рушник
- Портретит відомих українців-земляків
- Карта Іванівського району
- Презентація
- Відеоролик Б. Ступка про Україну
- Олеся Заєць. Моя Україна
http://ipal.ks.ua/index.php/vykhovna-robota/zahodi-liceyu/48-urok-ukraina-yedyna-kraina#sigProGalleria792def1c11
План-конспект уроку
I. Привітання з Днем Знань.
Дорогі учні! Вітаю вас зі святом Знань, зичу всім міцного здоров’я, радості та щастя, удачі в досягненні своєї мети. Ви уже досить дорослі, на порозі до свого нового, майже, самостійного життя. Яким воно буде, як зустріне вас майбуття — це залежить і від вас самих, від вашої громадянської позиції, від життєвої активності, розуміння свого часу, завдань, які постануть перед вами.
II. Вступ.
1. Оголошення теми. Слайд №1
Вчитель:Перший наш урок присвячено темі «Україна єдина». Актуальна і патріотична тема. Адже ми на своїй землі не просто мешканці. Ми – громадяни. Якими є ми, громадяни, такою є наша країна. Якими є молоді громадяни України, таким буде її майбутнє.
2. Етап мотивації
1) Учні декламують вірш (Слайд №2 «Україна»)
Під рідним небом жайворон співа,
Я радий знати тих пісень слова.
Я слухав, чув: співала та пташина
Одне святеє слово «Україна».
На ріднім полі шепчуть колоски.
Я радий знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово «Україна».
У ріднім краю зелен-гай шумить.
Я знати радий, що він мріє-снить.
Я слухав, чув, як кожна деревина
Шуміла ніжно слово «Україна».
О Боже, дай повік любити край,
Де квітка, пташка і зелений гай,
Де кожна вірна тій землі людина
Живе єдиним словом «Україна».
2) Перегляд відеоролика Б. Ступки.
Герой України, актор театру і кіно Богдан Ступка поділився з нами любов′ю до України. А що для кожного з нас є Україна?
3) Вправа «Що для мене Україна» Слайд №3
Учитель пропонує учням записати на клейких аркушах відповідь на дане запитання; учні оголошують свої записи і ліплять їх на зображення карти України на дошці.
(очікувані відповіді учнів: Україна для мене – моя родина, друзі, рідна земля, культура, народна пісня, батьківщина-мати, рідна мова, традиції, звичаї народу, український народ…)
4) Підсумок вправи
Вчитель: Нема життя без України, бо Україна – це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна – це мати, яку не вибирають, як і долю…
3. Основна частина
1. Вчитель:
А що ми знаємо про Україну?
2. Віртуальна подорож по Україні (4,5, 6 слайди)
Запрошуємо вас у віртуальну подорож «Ми в Україні»
Інформація для «віртуальної екскурсії»
Площа України – 603 628 кв. км.
Це найбільша країна, чия територія повністю лежить в Європі.
В усьому світі проживають близько 48 млн. українців. З них В Україні – 37, 5 млн.
Крім українців, що складають 77, 8%, нашу країну населяють росіяни – 17, 3%, білоруси – 0, 6%, молдавани, кримські татари, болгари, румуни, поляки, євреї, вірмени, греки, німці…
Українці спілкуються
Українською мовою – 67%
Російською – 29%
Кримськотатарською 0, 48%
Молдовською 0,38%
Угорською 0, 34%
Румунською 0,30%
Болгарською 0,28%
Білоруською 0,12%
Вірменською 0,11%
Гагаузькою 0,05%
Циганською 0,05%
Іншими мовами – 5,2%
Українська мова належить до найпоширеніших мов світу і посідає за кількістю її носіїв 26 місце у світі. Серед слов'янських мов вона є другою після російської. В Україні близько 31 млн людей можуть спілкуватися українською мовою, і це число поступово зростає.
3. Слово вчителя.
«Україна дивовижна»
Не дивлячись на те, що з усіх боків українцям намагаються довести, що вони ні на що не здатні, що найкращий вихід для них – «валити з цієї країни якомога швидше», що дивитися в Україні немає на що і світові на нас начхати, цифри статистики та факти говорять нам речі абсолютно протилежні.
4. Перегляд слайдів «Україна дивовижна»
Учитель або 2 учні-помічники по черзі знайомлять із цікавими фактами
Слайди 7-8
Інформація для перегляду слайдів «Україна дивовижна»
ØУкраїна – найбільша країна, територія якої повністю знаходиться в Європі;
ØВ Україні, в м. Рахів, в оточенні мальовничих Карпат знаходиться географічний центр Європи;
ØОлешківські піски – найбільший піщаний масив у Європі – 150х40 км; висота «кучугур» близько 5м;
ØУкраїна займає 4 місце в світі за кількістю громадян з вищою освітою;
ØАвтор першої в світі Конституції – Пилип Орлик; він проголосив її у день свого обрання гетьманом війська запорізького у 1710 році;
ØНайдовший музичний інструмент у світі – це українська трембіта – її довжина сягає 4м, а звуки чутні більш ніж на 10 км;
ØНайдавніша відома ученим мапа, а також найстародавніше поселення людини знайдено у с. Межиріччя Рівненської області. Її вибито на кістці мамонта;
ØОлешківські піски – найбільший піщаний масив у Європі 150х40 км; висота піщаних «кучугур» досягає 5м;
ØНайперша гасова лампа винайдена у м. Львові Ігнатієм Лукасевичем та Яном Зехом у 1853 році. Того ж року у львівському шпиталі була проведена перша хірургічна операція при її освітленні.
5. Гра «Славетні імена України»
Є люди які прославили нашу країну далеко за її межами
1) Впізнайте імена відомих людей України
1- Катерина Білокур - художниця
2- Ліна Костенко – поетеса, письменниця
3- Святослав Вакарчук – співак групи «Океан Ельзи»
4- Богдан Хмельницький – гетьман України, політичний і державний діяч
5- Пилип Орлик – творець першої в світі Конституції
6- Олександр Довженко – письменник, драматург, кінорежисер
7- Іван Піддубний – борець, спортсмен, якого ніхто не здолав
8- Микола Сядристий – митець, автор мікромініатюри
9- Іван Мазепа – гетьман, політичний і державний діяч
2) «Славетні імена наших земляків-херсонців»
1- Художник Микола Шовкуненко
2- Телеведучий , продюсер, шоумен Ігор Кондратюк, уродженець Високопільського району
3- Олександр Береш, спортсмен, гімнаст, призер олімпійських ігор 2000 р.
4- Євген Матвєєв, кінорежисер, актор
5- Микола Братан – поет
6- Олександр Головко – спортсмен, захисник, член збірної України, «Динамо»
7- Август Вірлич – історик, краєзнавець, правозахисник.
8- Інна Осипенко-Радомська – веслувальниця на байдарці-одиночці, олімпійська чемпіонка, уродженка Бериславського району
9- Сергій Бондарчук – кінорежисер, актор
10- Віталій Жолобов, уродженець Збур′ївки, льотчик-космонавт, політичний і громадський діяч.
11- Лариса Латиніна – уродженка Херсона, дев′ятикратна чемпіонка олімпійських ігор, багаторазова чемпіонка світу і Європи
12- Ніколаєнко Станіслав Миколайович – найуспішніший міністр освіти України за роки незалежності, громадський діяч
Вчитель:Свою Батьківщину ці люди прославили своїми справами, творчістю.
3) Перегляд відеоролика «Моя Іванівка»(вчитель читає вірш про Іванівку)
Небо, а в нім голуби,
Дуже багато неба,
Ранком таким голубим
Пісня моя про тебе.
Слухай, Іванівко мила
Теплі мої слова!
Серце моє полонила
Доля твоя степова.
Багато селищ є на світі, але мені миліш за все моя Іванівка, така прекрасна і дзвінка. Куди не глянь – дерева, квіти, соняшники, пшеничні лани… Тут живемо ми, живуть наші батьки, жили наші пращури…
Вчитель: А хто з вас знає визначних людей Іванівського району?
Герої Радянського Союзу:
Ф.Г.Резнік, уродженець с. Квіткове,
І.Т. Гришин, уродженець с. Новомиколаївки,
А.П. Садовий, уродженець с.Фрунзе,
Ф.В.Хіміч з Новодмитрівки,
Герой Соціалістичної праці І.Д. Шиян,
Герй Радянського Союзу Віктор Кібенок, уродженець Іванівки,
Краєзнавець, історик Дереза П.П. та багато інших наших земляків
«Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки батьківщину», - сказав поет.
Нам випало народитися тут, в Україні, в Херсонській області, в с. Іванівці…
6. Бесіда
ØЯк кожна держава, місто має свої символи – герб, прапор, гімн, так і кожна родина може мати власний герб.
ØЯке символічне значення мають герби, зображені на слайді?
Відповіді учнів за слайдом 13
1)Герб України: центральна геральдична фігура великого і малого герба – тризуб князя Володимира, елементами великого герба (який існує тільки в проекті) є козак з мушкетом – символ Війська Запорізького і коронований лев – герб Галицько-Волинської держави
2) Герб Херсонської області: у синьому полі золотий якір – символізує водні простори області, 2 хлібні колоски підкреслюють аграрну специфіку області; золоті ворота – історико-культурна спадщина.
3) Герб Іванівського району – зображення снопа пшеничних і ячмінних колосків вказує на хліборобську працю, 1923 – рік створення.
4) Вправа «Герб мого роду»
1) Вчитель пропонує придумати і намалювати свій власний герб, в якому потрібно представити своє ім’я (його значення чи походження, чому так назвали), свій образ, життєве кредо, свою сім’ю, її традиції тощо)
2) Учні презентують створені герби
5) Висновок (вчитель)
У своїх гербах ви презентували не тільки зовнішні ознаки вашого роду, але й внутрішні риси родини і особистості.
4. Україна в мені на слайді
Вчитель: А тепер ми поговоримо про те, яке місце займає Україна в нашому серці.
Людина - унікальне творіння Всесвіту. Вона важкодоступна для вивчення, незбагненна, загадкова. Ні сучасна наука, ні філософія, ні релігія не можуть сповна розкрити сутність людини.
Кожна людина має своє «Я».
1. Вправа «Хто Я?»
Вчительроздає кожному учаснику аркуш і пропонує намалювати на ньому променисте сонце (5-6променів). Вздовж намальованих променів сонця кожному учаснику потрібно написати відповіді на запитання «Хто я?»(хлопець, син, тракторист, фермер, учень, українець, громадянин, патріот)
Вчитель звертає увагу у відповідях учнів на те, що кожен з них є не тільки дитина своїх батьків, але і громадянин, патріот своєї батьківщини, син чи донька України.
Рефлексія:У Біблії є такі слова: «Пильніше всього береженого бережи серце своє», бо у серці людському зосереджені найкращі якості людського характеру – любов, дружба, співчуття, повага. І особливе місце у ньому належить Україні
Вчитель пропонує кожному відповісти на запитання; Що я сьогодні зроблю для України?
Підсумок.
Ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками створимо її культуру, своїми досягненнями прославимо її. Будьмо гідними своїх предків, любімо рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережімо волю і незалежність України, поважаймо свій народ і його мелодійну мову.
Шануймо себе і свою гідність, і шановані будемо іншими.